Modelul afacerii vs. Planul de afaceri

7e58113966c67085953dd45e2ed189c9_XLAm  vorbit marti  despre consultanta la o limonada cu doi tineri  consultanti.
Am fost surprins sa vad ca puneau pe primul loc  planul de afaceri  si  analiza SWOT  in  detrimentul  Modelului de Afacere.
Modelul este o masinarie, o metoda sau un plan de a extrage bani dintr-un sistem.
Elementele cheie ale modelului sunt: distributia, vanzarile, pretul, productia, materiile prime, pozitionarea, marketingul, barierele de intrare, scalabilitatea.
Sa intelegi mecanica modelului de afaceri,  inainte de a incepe, e important.

1. Trebuie sa fii profitabil
Exista cheltuieli de pornire si de mentenanta. Trebuie  vazut cand incepe activitatea sa fie profitabila.  Trebuie sa consemnam aceasta data. (punctul de break&even) Notam aceasta data. Daca o depasim, avem  doua alternative: Ori gasim o cale de reparare a afacerii, ori iesim din ea. Sa stai intr-o afacere in pierdere, doar pentru ca deja ai pierdut multi bani,  este o strategie proasta.  Vezi ce se inimpla.  Daca livrezi la preturi fixe dar  furnizorii tai ridica pretul  deja e o problema.

2. Sa fie protectiva

Trebuie sa existe o bariera de intrare. In momentul in care ai lansat afacerea, daca ea este de succes, multi antreprenori vor dori sa o copieze. Barierele  ar putea fi  patente, (desi acestea nu ajuta prea mult) numele marcii,  secrete de productie,  distributie exclusiva, precum si avantajul primului venit. Blockbuster Video a deschis mii de unitati. E costisitor sa inlaturi aceasta bariera.

Daca ai o firma de protectie  si paza sau o firma  de transport faptul ca ai multe echipamente si multe camioane  reprezinta o bariera pentru cei  ce  nu  au atatia bani  dar doresc sa te imite. Dar  daca avantajul tau competitiv este doar faptul ca ai relatii la partidul X care iti asigura comenzi la stat, deja nu este suficient.

3  Sa fie suficienta

Daca vrei sa produci lame de ras, trebuie sa te asiguri ca exista multi clienti care poseda aparate de ras la care sa functioneze aceste lame.

Don Katz a pornit afacerea Audible,  prin care puteai downloada de pe internet carti pe banda audio. Trebuia doar sa introduci codul cartii de credit. Problema era ca nu puteai asculta banda decat daca achizitionai un player Audible, care costa 150$.  Deci, ca sa castige bani vanzand carti inregistrate trebuia sa piarda bani mai intai vanzand playere.

4  Afacerea sa poate fi ajustata

La fel ca si rachetele inteligente din razboiul din Golf care isi modificau traictoria cand tinta se misca.

Sa adaugi intr-o afacere mica un nou fel de sandwich cerut de doi clienti diferiti este una, iar a modifica un produs la Subway care are 13.000 de unitati operate de patroni diferiti, e altceva.

5  O strategie de iesire

Sa construiesti o afacere se face angajand oameni, construiesti un brand, creezi secrete de serviciu si sisteme. Un competitor poate cumpara mai ieftin camioane decat sa iti cumpere afacerea ta daca ea nu este structurata ca mai sus.

Trebuie sa detectam factorii ce schimba o afacere din profitablia in neprorfitabila.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *