Freemium – ce este si ce nu este

MK-BW677_SBFREE_G_20120822181714Ce este freemium?

Freemium descrie un model de business in care se ofera un produs important, de baza, intr-un mod gratuit pentru publicul larg si se vinde o varianta complexa a acestuia catre un grup mai mic de persoane, optional, fara a limita accesul la produsul gratuit.

Ce nu este freemium?

Freemium nu este acelasi lucru cu perioada de proba. Perioada de proba presupune testarea unui produs sau serviciu in mod gratuit pentru o perioada de timp limitata, ulterior, cerandu-se bani pe acel produs sau serviciu.

Un model freemium ofera un produs sau un serviciu care ramane intotdeauna gratuit, dar care are anumite caracteristici ce pot fi cumparate in mod optional pentru a imbunatati experienta si rezultatele obtinute.

Modelul de business freemium joaca un rol cheie in modul in care se face business-ul astazi, fiind utilizat in industrii multiple si diverse. Desi atunci cand ne gandim la freemium, ne gandim automat la exemple precum Skype, Facebook, LinkedIn, o sa va prezentam o serie de business-uri care au aplicat modelul freemium pentru alte domenii de activitate.

De exemplu, Starbucks a fost printre primele cafenele care au oferit acces gratuit si nelimitat la internet, in timp ce celelalte cafenele limitau accesul la internet de teama ca vor avea multi clienti care vor comanda o singura cafea si vor petrece mult timp stand pe internet. Bineinteles ca Starbucks a generat mai multe vanzari decat celelalte cafenele, oferind un serviciu care pentru business nu genera cheltuieli in plus.

Un exemplu din zona literaturii si a editurilor este Paulo Coehlo. Acesta a vandut in anul 1999 numai 1.000 de carti in Rusia, asa ca s-a hotarat sa ofere gratuit o copie digitala a cartii “Alchimistul” pe care o putea accesa oricine dorea. Fara alta promovare a cartii, acesta a vandut 10.000 de exemplare in primul an si 100.000 in al doilea an. Practic, prin oferirea cartii in format digital el nu a investit niciun ban, dar in timp, a vandut foarte multe exemplare.

Freemium este un model de business care a fost folosit si de firmele de avocatura. O firma mare de avocatura a creat continut valoros despre legi si despre anumite elemente pe care trebuie sa le stie clientii pentru a evita anumite taxe si au oferit toate aceste informatii in mod gratuit, crescandu-si astfel notorietatea in mod treptat, oferind consultanta contra cost.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *